All about Drawing

Groepsexpostie All About Drawing, Stedelijk Museum Schiedam
Yasmijn Jarram, art historian
www.yasmijnjarram.nl
Curator: Diana Wind, Arno Kramer
www.stedelijkmuseumschiedam.nl

Text in Dutch


All about Drawing – Alexandra Roozen

The work of Alexandra Roozen is inaccessible and accessible at the same time. Inaccessible due to the purely abstract character that lacks any form of visual hold, and may put off the spectator on that account. But for the very same reason it is actually accessible as well: the beholder can decide for himself what the meaning of the work is. Nobody sees the same things – and therefore each person’s own view is always correct. One the one hand, we observed break-neck speed in flashing horizontal lines, on the other, we view a secret tranquil landscapes in the fog. Or a TV screen with swarming white noise. A dark sky filled with stars. Vast fields in the night. Sometimes another, more organic picture seems to brew below the surface, caught in a screen of taut lines.
Although the works are lacking of colour, they cover all shades of the range between black and white. At close quarters, the patterns bewilder the spectator in an Escherian way. At the same time, what attracts attention is the fact that the work is not as cool and calculated as it looks: despite the endless repetition, not nearly all the lines and figures are identical. When you look closely, Roozen’s hand can clearly be traced. In fact, this is an almost inconceivable achievement, particularly in her pencil drawings. This does not hold true, however, for all her works: for some of them she works with a drill instead of a pencil. This way she explores the boundaries of the two-dimensional surface: when do you stop calling a work ‘flat’? Time and again Roozen puts up a fight with the criteria of the image as well as with the role of the artist’s hand. She explores the third dimension by (literally) grinding and drilling, but also by manually playing with depth and space, light and dark, black and white, casualness and concentration. On account of all these elements, Roozen’s work is fascinating enough in itself on a material level. A remarkable artist, with the pencil as well as with the hand-drill.


Text in Dutch

All about Drawing

By Yasmijn Jarram

Yasmijn Jarram, art historian
www.yasmijnjarram.nl
Stedelijk Museum Schiedam
Curator expositie Diana Wind, Arno Kramer
www.stedelijkmuseumschiedam.nl


All about Drawing – Alexandra Roozen

Het werk van Alexandra Roozen is ontoegankelijk en toegankelijk tegelijk. Ontoegankelijk vanwege het puur abstracte karakter, dat de kijker kan afschrikken door het ontbreken van visueel houvast. Om dezelfde reden is het wel degelijk toegankelijk: elke kijker kan voor zichzelf uitmaken wat de betekenis van het werk is. Niemand ziet hetzelfde – de eigen blik is daarom altijd juist. Enerzijds kan een waanzinnige snelheid worden geconstateerd in horizontaal zoevende lijnen, anderzijds een verstild en verborgen landschap in de mist. Of een televisiescherm met krioelende white noise. Een duistere lucht vol sterren. Uitgestrekte akkers in de nacht. Soms lijkt er een tweede, meer organische afbeelding te broeien onder het oppervlak. Gevangen in een strak raster.
Hoewel de werken kleur ontberen, verkennen ze alle schakeringen van het gebied tussen zwart en wit. Van dichtbij duizelen de patronen de toeschouwer op Escheriaanse wijze tegemoet. Tegelijkertijd valt dan op dat het werk niet zo kil en berekend is als het aandoet: ondanks de eindeloze herhaling zijn niet alle lijnen en figuurtjes identiek aan elkaar. Voor wie goed kijkt, is de hand van Roozen te traceren. Zeker in haar potloodtekeningen is dit een bijna niet voor te stellen prestatie. Dit geldt echter niet voor al haar werken, want sommige daarvan bewerkt ze met een boor in plaats van potlood. Op deze manier tast ze de grenzen af van het tweedimensionale vlak: hoe ver kun je gaan om een werk nog als ‘plat’ te kunnen beschouwen? Steeds opnieuw gaat Roozen de strijd aan met de voorwaarden van het beeld, en tegelijkertijd met de rol van de persoonlijke kunstenaarshand. Ze verkent de derde dimensie door (letterlijk) te slijpen en te boren, maar ook door handmatig te spelen met diepte en ruimte, licht en donker, zwart en wit, vluchtigheid en concentratie. Door al deze elementen is Roozens werk alleen al op materieel niveau fascinerend. Een bijzonder tekenaar, zowel met potlood als boortol.


100 Dutch Artists ‘All About Drawing’

A. van Campenhout \ Aji V.N. \ Alexandra Roozen \ Aline Thomassen \ Allie van Altena \ Anita Groener \ Anne Semler \ Ansuya Blom \ Arie de Groot \ Arjan Janssen \ Armando \ Arno Kramer \ B.C. Epker \ Ben Kruisdijk \ Carel Visser \ Caren van Herwaarden \ Charlotte Schleiffert \ Claire Harvey \ Co Westerik \ Cor de Nobel \ David Bade \ Dieuwke Spaans \ Dineke Blom \ Elly Strik AK \ Emo Verkerk \ Erik Andriesse \ Erik Mattijssen \ Erik Odijk \ Erik van Lieshout \ Frank van den Broeck \ Geer van der Klugt \ Gerda Teljeur \ Gijs Assmann \ Hadassah Emmerich \ Hanneke Francken \ Hans de Wit \ Hans Ebeling Koning \ Hans Lemmen \ Heidi Linck \ Helen Frik \ Henk Visch \ Henri Jacobs \ Iris van Dongen \ Jacobien de Rooij \ Jan Schoonhoven \ Jans Muskee \ Janpeter Muilwijk \ Jantien Jongsma \ Jeroen Pomp \ Jo Baer \ Juul Kraijer \ Karin van Dam \ Kinke Kooi \ Lily van der Stokker \ Lucebert \ Marc Nagtzaam \ Marcel Reijerman \ Marcel van Eeden \ Mariette Linders \ Marijn Akkermans \ Marijn van Kreij \ Marjolijn van den Assem \ Mark Manders \ Marleen Kappe \ Marlene Dumas \ Marlies Appel \ Merina Beekman \ Nanda Runge \ Natasja Kensmil \ Nour-Eddine Jarram \ Otto Egberts \ Paul Klemann \ Paul van der Eerden \ Paul van Dongen \ Pieter Slagboom \ Pieter-Laurens Mol \ Pietsjanke Fokkema \ Raquel Maulwurf \ Reinier Lucassen \ René Daniëls \ Renie Spoelstra \ Rik Smits \ Rinke Nijburg \ Robbie Cornelissen \ Roland Sohier \ Ronald Noorman \ Rosemin Hendriks \ Sandra Kruisbrink \ Sandro Setola \ Sarah van der Pols \ Sebastiaan Schlicher \ Simon Benson \ Sjef Henderickx \ Stephan van den Burg \ Stijn Peeters \ Terry Thompson \ Tjibbe Hooghiemstra \ Willemijn Saaltink \ Willem van Genk \ Zoltin Peeter

Related

Round AboutGalerie Hein ElferinkGarage RotterdamSidewinderAmassAlexandra Roozen, Studio Omstand, Round About SeriesDrawing FrontRescensie Financieel DagbladText Arjan JanssenRecensie VolkskrantRitmisch kijkgenotAll about Drawing, by Yasmijn JarramCatalogus Drawing Now