Kunst van de dag ‘Alexandra Roozen betreedt de witte ruimte’

Door Anke Roder
www.ankeroder.nl
‘Kunst van de dag’, 22.05.2017
www.galeries.nl

Gewapend met de boormachine, verlengd met een grafietstift, gaat zij de strijd aan met het witte vlak, de klare lijn en de zilveren aluminium plaat. De trillingen van de lijnen en vlekken zijn onvoorspelbaar en daardoor verrassend in regelmaat en ritme. De oerknal, zo ongeveer zou hij eruit kunnen zien.
Vanuit de exploderende kern wegschietend in alle richtingen, naar het volgende vel papier tot in oneindigheid. Een leven zou je kunnen vullen met het voortzetten van deze serie ‘To Bend’. Ergens zou het perspectief af kunnen buigen, zoals de sterrenstelsels die vanuit spiraalstelsels hun verdwijnende beweging bijstellen naar elliptisch.

De Griekse filosoof en astronoom Anaxagoras (5e eeuw v. Chr.) zocht overal naar zuiver natuurlijke, mechanische oorzaken. Hij wees al op de oorspronkelijke toestand van het universum, de oerchaos, en de pogingen van de geest om orde te willen scheppen in de chaos. Hij gaat uit van de ‘alles is alles’ theorie, beginnend bij een kiem waarin alle kwaliteiten aanwezig zijn. Stoffen en deeltjes konden transformeren en van inhoud of compositie veranderen. Hij verbindt dit ook aan kleurloosheid: ‘Toen alle dingen nog ongescheiden bij elkaar waren was er geen kleur in zichtbaar. Dat werd namelijk verhinderd door de menging van alle dingen, van vochtig en droog, van warm en koud en van stralend en donker en omdat er veel aarde in aanwezig was en zaden in eindeloze massa die in niets op elkaar leken.’

In grijs komen alle kleuren samen, de grijzen zijn naar alle waarschijnlijkheid ontelbaar. Ze worden anders waargenomen door kleurenblinden dan door kleurgevoeligen. Voor die laatste groep schijnt door elke grijze kleur de weerkaatsing van een omgevingskleur, een complementaire vermenging met een achtergrond of een versterkt contrast naarmate de achtergrond licht of donker is. Alexandra Roozen heeft voor haar geschreven ruimtebrieven geen kleur nodig. Sterrenstof van grafietslijpsel en inkt volstaat om ons mee te voeren in haar beheerste grenzeloosheid.


‘Powers of Ten’ Charles and Ray Eames Office 1977 van microscopisch tot kosmisch niveau in machten van tien.

Related

Verbeke Foundation (BE)Galerie Roger KatwijkEen denkbeeld doet zich voor. By Alex de VriesDrawing seriesDrawing seriesDrawing seriesTortucaGalerie Wilmsrecensie CurrentsStudio viewWTC Art FoundationAlexandra Roozen, CityscapesDrawing Centre DiepenheimDGRKK 2016De VishalOrder is half of life