De boorkunst van Alexandra Roozen is verrassend en oogstrelend

Solo expositie ‘Face sur Face’ in Contessa
Martin Pieterse
De Gelderlander 10.03.2003

face-sur-face-martin-pieterse


De beroemde filosoof Friedrich Nietzsche vond het ‘filosoferen met de hamer’ uit, en de Rotterdamse kunstenares Alexandra Roozen bedacht het tekenen met de drilboor. Tekenen met de drilboor bestaat echt, en het is zelfs erg fraai. Zoals de Arnhemse galerie Contessa bewijst, die tot en met 4 april werk van Roozen tentoonstelt. Galerie Contessa beslaat slechts een voorkamertje in de Arnhemse rosse buurt, dus erg veel plaats om kunst te exposeren is er niet. Een van de muren wordt daarom geheel gedomineerd door twaalf grote grafiettekeningen, die in een strak raster zijn opgehangen. Alexandra Roozen heeft ze gemaakt door met een grafietstift horizontale lijnen te trekken, dicht tegen elkaar aan. De tekenstift hield ze echter niet in de hand, maar klemde ze in de kop van een draaiende boormachine. Tijdens het trekken van de lijnen tolde het grafiet dus razendsnel in het rond. Het effect is opzienbarend. De lijnen hebben elke lichamelijkheid verloren. Ze zien er niet uit alsof ze door een mensenhand getrokken zijn, hoewel de inbreng van de kunstenares ongetwijfeld groot moet zijn geweest. Door de ronddraaiende stift zijn op sommige tekeningen tevens kleine beschadigingen ontstaan, ritmisch maar onregelmatig over het papier verdeeld.
Roozen maakt ook ‘sculpturen’ met de boor. Ze verkleefd honderden velletjes papier in diverse kleuren tot centimeters dikke plakken. Vervolgens ramt ze haar draaiende boormachine diep in het papier. Het resulterende boorstof bestaat uit korreltjes veelkleurig papier. Door middel van lijm blijven de minuscule snippertjes rondom het boorgat plakken, en vormen bonte papierbergjes. In een wandrelief zijn er zoveel gaten in het pak papier geboord, dat het gehele oppervlak van het object bestaat uit duizenden gekleurde kruimeltjes. Dat geeft een duizelingwekkend driedimensionaal effect. De kunstenares boort en freest ook in piepschuim, dat ze soms weer gedeeltelijk laat vollopen met gips of klodders verf. Het klinkt misschien als een gimmick, deze Drilldrawings en andere boorkunst. In werkelijkheid is het een hoogst originele manier om de al te persoonlijke hand van de kunstenaar onzichtbaar te maken, zonder de kunstenaar uit te sluiten van zijn eigen creatieve handelen. Het resultaat is even verrassend als oogstrelend, zonder pittoresk of sentimenteel te worden, is dat de ware betekenis van het werk van Alexandra Roozen.

Related

Face sur FaceDrilldrawings Face SurfaceDrilldrawings Face SurfaceDrilldrawings Face SurfaceDrilldrawings Face Surface